הבשורה על-פי מתי פרק ה

ישוע מכריז על התנאים לזכייה בגאולה

ה כִּרְאוֹתוֹ אֶת הֲמוֹן הָעָם עָלָה בְּמַעֲלֵה הָהָר וְיָשַׁב, וְתַלְמִידָיו נִגְּשׁוּ אֵלָיו. 2 פָּתַח פִּיו וְלִמֵּד אוֹתָם בְּאָמְרוֹ:3 "אַשְׁרֵי עֲנִיֵּי הָרוּחַ, כִּי לָהֶם מַלְכוּת הַשָּׁמַיִם. 4 אַשְׁרֵי הָאֲבֵלִים, כִּי הֵם יְנֻחָמוּ. 5 אַשְׁרֵי הָעֲנָוִים, כִּי הֵם יִירְשׁוּ אֶת הָאָרֶץ. 6 אַשְׁרֵי הָרְעֵבִים וְהַצְּמֵאִים לְצֶדֶק, כִּי הֵם יִשְׂבָּעוּ. 7 אַשְׁרֵי הָרַחֲמָנִים, כִּי הֵם יְרֻחָמוּ. 8 אַשְׁרֵי בָּרֵי לֵבָב, כִּי הֵם יִרְאוּ אֶת אֱלֹהִים. 9 אַשְׁרֵי רוֹדְפֵי שָׁלוֹם, כִּי בְּנֵי אֱלֹהִים יִקָּרֵאוּ. 10 אַשְׁרֵי הַנִּרְדָּפִים בִּגְלַל הַצֶּדֶק, כִּי לָהֶם מַלְכוּת הַשָּׁמַיִם. 11 אַשְׁרֵיכֶם אִם יְחָרְפוּ וְיִרְדְּפוּ אֶתְכֶם וְיַעֲלִילוּ עֲלֵיכֶם בִּגְלָלִי. 12 שִׂמְחוּ וְגִילוּ, כִּי שְׂכַרְכֶם רַב בַּשָּׁמַיִם; הֲרֵי כָּךְ רָדְפוּ אֶת הַנְּבִיאִים שֶׁהָיוּ לִפְנֵיכֶם 13 אַתֶּם מֶלַח הָאָרֶץ, וְאִם תֹּאבַד לַמֶּלַח מְלִיחוּתוֹ, כֵּיצַד תֻּחְזַר לוֹ? הֵן לֹא יִצְלַח עוֹד לְשׁוּם דָּבָר כִּי אִם לְהַשְׁלִיכוֹ הַחוּצָה לִהְיוֹת מִרְמָס לְרַגְלֵי הַבְּרִיּוֹת. 14 אַתֶּם אוֹר הָעוֹלָם. עִיר שׁוֹכֶנֶת עַל הַר אֵינָהּ יְכוֹלָה לְהִסָּתֵר. 15 גַּם אֵין מַדְלִיקִים מְנוֹרָה וְשָׂמִים אוֹתָהּ תַּחַת כְּלִי, אֶלָּא עַל כַּן שָׂמִים אוֹתָהּ וְאָז תָּאִיר לְכָל בָּאֵי הַבַּיִת. 16 כָּךְ יָאֵר נָא אוֹרְכֶם לִפְנֵי בְּנֵי אָדָם, לְמַעַן יִרְאוּ אֶת מַעֲשֵׂיכֶם הַטּוֹבִים וִיכַבְּדוּ אֶת אֲבִיכֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם 17 אַל תַּחְשְׁבוּ שֶׁבָּאתִי לְבַטֵּל אֶת הַתּוֹרָה אוֹ אֶת הַנְּבִיאִים; לֹא בָּאתִי לְבַטֵּל כִּי אִם לְקַיֵּם"

הדרשה על ההר מתרחשת על הר האושר מצפון לכנרת. הדרשה היא תמצית של עיקרי האמונה הנוצרית. הדרשה מעודדת לעשות מעשים טובים רבים ככל האפשר ובצנעה, להתפלל ולצום שלא כדי להיראות, לסלוח, לעבוד בענווה את אלוהים, להכיר בחשיבות העולם הבא, לא להיות שיפוטיים וביקורתיים, לאהוב את האחר ולהרבות בנתינה, להעדיף עבודה רוחנית על פני הנאות חומריות חולפות, ליטול אחריות ולשאת בשליחות. השכר על כל אלו הוא שלמות פנימית וגאולה. רק כאשר נקבל את חוסר השלמות שלנו ונעשה מאמץ מתמיד להשתפר, נזכה להגיע לאותה נקודת איזון ושלווה שאליה אנו שואפים כל ימי חיינו.

לשאוף להרמוניה
לשאוף לשילוב ואיזון בין כל העולמות המרכיבים אותנו, לשלב בין ההפכים והניגודים שבתוכנו, לקבל את חוסר השלמות שלנו, רק אז נוכל להגיע לנקודת השלווה.