עולם החכמה של רבי מאיר

רבי מאיר מתפלל למותם של הבריונים

תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף י, עמוד א.

בִּשְׁכוּנָתוֹ שֶׁל רַ' מֵאִיר הָיוּ בַּרְיוֹנִים, וְהָיוּ מְצַעֲרִים אוֹתוֹ הַרְבֵּה.
הִתְפַּלֵּל עֲלֵיהֶם רַ' מֵאִיר שֶׁיָּמוּתוּ.
אָמְרָה לוֹ בְּרוּרְיָה אִשְׁתּוֹ: מָה דַּעְתְּךָ,
מִשּׁוּם שֶׁנֶּאֱמַר: "יִתַּמּוּ חַטָּאִים"?
וְכִי כָּתוּב"חוֹטְאִים"?  "חַטָּאִים"  כָּתוּב.
וְעוֹד, הַשְׁפֵּל לְסוֹף הַמִּקְרָא: "וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם",
כֵּוָן שֶׁיִתַּמּוּ חֲטָאִים, וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם.
אֶלָּא בַּקֵּשׁ עֲלֵיהֶם רַחֲמִים שֶׁיַּחְזְרוּ בִּתְשׁוּבָה,
"וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם"!,
בִּקֵּשׁ עֲלֵיהֶם רַחֲמִים וְחָזְרוּ בִּתְשׁוּבָה.

בשכונה של רבי מאיר פעלו בריונים אשר ציערו אותו מאוד, ולכן הוא התפלל באופן טבעי למותם. אשתו של רבי מאיר מסיבה את תשומת ליבו לכך שכתוב כי ימותו חטאים ולא הרשעים עצמם, כלומר החוטאים עצמם לא צריכים למות, אלא רק החטאים צריכים לעבור מן העולם. המשבר והכישלון של החוטאים הוא הזדמנות לתיקון.

הסיבה לכך היא כי הרשעים עוד יכולים לחזור בתשובה, עוד יכולים לתקן, ולכן אסור להורגם; לכן צריך לחתור לתקן ולאפשר להם לחזור בתשובה ולסייע להם. חלקם עתידים לשוב ולעלות לגדולה. כמו כן, אם ישובו החוטאים ממנהגם השלילי, מכישלונם ומשיברונם, קיימת כאן הזדמנות למגר את החטאים עצמם. אם לא יהיו חוטאים, לא יהיו חטאים בעולם. על הרשעים יש לבקש רחמים, חמלה, כי לכל אדם יש אפשרות לתיקון, לשיפור ולתשובה.

להשתחרר‭ ‬מאזיקי‭ ‬האנוכי
אנחנו‭ ‬חופשיים‭ ‬לבחור‭ ‬את‭ ‬הדרך‭,‬ גם‭ ‬אם‭ ‬היא‭ ‬מורכבת‭,‬ המשבר‭ ‬והכישלון‭ ‬הם‭ ‬התגלות‭ ‬והזדמנות‭ ‬לריפוי‭ ‬ולגאולה‭.‬