עולם החכמה של ריש לקיש

רבי יוחנן וריש לקיש רוחצים בירדן

תלמוד בבלי,סדר נזיקין, מסכת בבא מציעא, דף פד, עמוד א 

פַּעַם אַחַת הָיָה רַ' יוֹחָנָן רוֹחֵץ בַּיַּרְדֵּן.
רָאָהוּ רֵישׁ לָקִישׁ וְקָפַץ אַחֲרָיו לְתוֹךְ הַיַּרְדֵּן.
אָמַר לוֹ רַ' יוֹחָנָן: כּוֹחֲךָ לַתּוֹרָה.
אָמַר לוֹ: יָפְיְךָ לַנָּשִׁים.
אָמַר לוֹ רַ' יוֹחָנָן: 
אִם תַּחֲזֹר בְּךָ אֶתֵּן לְךָ אֶת אֲחוֹתִי, שֶׁהִיא יָפָה מִמֶּנִּי.
קִבֵּל עָלָיו. בִּקֵּשׁ לַחֲזֹר וּלְהָבִיא כֵּלָיו – וְלֹא יָכֹל לַחֲזֹר.
הִקְרִיא וְהִשְׁנָה לוֹ וְנַעֲשָׂה אָדָם גָּדוֹל.

בעת שרחצו בנהר הירדן ראה ריש לקיש את יוחנן, ולאור יופיו, חשב שהוא אישה. הוא מהלל אותו, ואילו רבי יוחנן משבח את כוחו של ריש לקיש לאחר שראה אותו קופץ למי הירדן. רבי יוחנן מבטיח לו שאם יזנח את כוחו, כלומר את ההיבטים הפיזיים בהתנהגותו, ישיא לו את אחותו, שנודעה ביופייה גם כן. אנחנו יודעים כי בעבר ריש לקיש היה ראש של כנופיית שודדים, וששמו היה ידוע לשמצה. למרות זאת, רבי יוחנן מנסה להתחבר אליו ולבנות אליו גשר רוחני. הוא מזהה את הפוטנציאל שבו, מזהה מה שריש לקיש יכול להיות, ולא מה שהוא רואה מול עיניו. ריש לקיש מקבל את הבקשה ומתחייב להפסיק את חיי המעש לטובת חיי רוח ולימוד. והינה, באופן סמלי, כאשר הוא עושה את הבחירה בעולם הרוח, ניטל ממנו הכוח הפיזי, והוא מתקשה לחזור לגדת הירדן. 

הסיפור מתרחש לא במקרה בנהר הירדן, המקום שבו בני ישראל חצו את הירדן לארץ המובטחת. זהו מעבר גורלי גם לנפש, מעבר בין עולמות מנוגדים מחיי חומר לחיי רוח, מגלות לשכינה. חוסר יכולתו של ריש לקיש לשוב לגדת הנהר מסמן שהדרך חזרה לעולם האפל כבר חסומה. למעשה הוא עובר מחיצוניות לפנימיות, הוא חוזר פנימה לתוך הלב. 

בהמשך סיפורי התלמוד, אנו למדים כי ריש לקיש ורבי יוחנן עוסקים בעבודה רוחנית ומתעלים למדרגות הגבוהות ביותר. ריש לקיש עובר תהליך של תיקון מתודעה צרה לרחבה, תהליך של טיפוס במדרגות הרוחניות. הגשר הסמלי שנבנה עבורו מעל הירדן מוביל לעולם האמת. הסיפור מלמד אותנו שתמיד ובכל מצב יש אפשרות לתיקון, גם גדול השודדים, אשר משועבד לריגושים ולחומר, יכול להפוך לגדול ברוח ובתורה, מרע לטוב, מחיצוניות לפנימיות, מחיי שעה לחיי עולם. רבי יוחנן בונה גשרים רוחניים מעולם החומר השטוח לעולמות העליונים, הוא מושך את ריש לקיש מן העולם האפל, החשוך, המוחצן אל העולם הרוחני, ומתמסר כולו לתיקון ולתשובה. 

לבנות‭ ‬גשרים‭ ‬רוחניים‭ ‬
להתחבר‭ ‬ולבנות‭ ‬גשרים‭ ‬לאחר‭ ‬ולעולמות‭ ‬העליונים‭,‬ לטפח‭ ‬חברות‭ ‬ואהבת‭ ‬אמת‭,‬ לראות‭ ‬את‭ ‬הטוב‭ ‬אצל‭ ‬האחר‭ ‬ועם‭ ‬זאת‭ ‬לפעול‭ ‬לאיחוד‭ ‬וקירוב‭ ‬הלבבות‭.‬