עולם החכמה של שמאי

עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה

"שַׁמַּאי אוֹמֵר: עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת "

פרקי אבות א, טו

יש להתמיד בעבודה רוחנית ובמידות טובות, לא באופן משני או ארעי. העיקר אינו רק ברוח, אלא בעיקר ביישום, בפעולה, בהתנהגות. אין טעם להכרת הערכים אם אין עושים בהם שימוש הלכה למעשהעשיית חסד, זיכוי הרבים, עזרה לאחר. לא מספיק להגיד ולהטיף, יש לעשות ולשאוף להיות אדם טוב בכל הממדים.

לחבר‭ ‬את‭ ‬היקומים‭ ‬העליונים‭ ‬לתחתונים
לפעול‭ ‬ללא‭ ‬דיחוי‭ ‬לסיים‭ ‬מה‭ ‬שהתחלנו‭,‬ לפעול‭ ‬להגשים‭ ‬את‭ ‬הייעוד‭ ‬ואת‭ ‬החלומות‭ ‬שלנו‭,‬ להפוך‭ ‬את‭ ‬המטרות‭ ‬למציאות‭.‬

"הִלֵּל וְשַׁמַּאי קִבְּלוּ מֵהֶם. הִלֵּל אוֹמֵר: הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה" 

פרקי אבות א, יב

יש לרדוף את השלום ולא רק להעריך אותו; לעשות כל מאמץ להשכין ולהרחיב אותו בקרב בני האדם, כך יתקרבו כלל בני האדם אל האור ואל מדרגות הרוח.

לרדוף‭ ‬שלום
לחזק‭ ‬את‭ ‬כוחות‭ ‬השלום‭ ‬והאחדות‭ ‬בתוכנו‭ ‬ובעולם‭ ‬ולא‭ ‬להיגרר‭ ‬אחר‭ ‬תוקפנות‭.‬ לרדוף‭ ‬שלום‭ ‬בכל‭ ‬מקום‭ ‬שנלך‭ ‬בו‭,‬ השלום‭ ‬מתחיל‭ ‬מהלב‭ ‬שלנו‭ ‬פנימה‭.‬

"כָּל מַחֲלוֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם. וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, אֵין סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם. אֵיזוֹ הִיא מַחֲלוֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, זוֹ מַחֲלוֹקֶת הִלֵּל וְשַׁמַּאי. וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, זוֹ מַחֲלוֹקֶת קֹרַח וְכָל עֲדָתוֹ" 

פרקי אבות ה, יז

כל קבוצה שיסודה התמסרות פנימית ועמוקה, כמו קבוצותיהם ומחלוקותיהם של הלל ושמאי, תתקיים לאורך זמן, ואילו קבוצה אשר מונעת על ידי מניעים שליליים ותועלתניים לא תתקיים לאורך זמן, כמו זו של קורח ועדתו.

להתמסר 
להתמסר, מתוך כוונה להתאחד עם האחר, תוך קבלת העצמי וקבלת האחר ללא תנאי.