עולמו של יונה הנביא

"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל-יוֹנָה, הַהֵיטֵב חָרָה-לְךָ עַל-הַקִּיקָיוֹן; וַיֹּאמֶר, הֵיטֵב חָרָה-לִי עַד-מָוֶת.  י וַיֹּאמֶר יְהוָה–אַתָּה חַסְתָּ עַל-הַקִּיקָיוֹן, אֲשֶׁר לֹא-עָמַלְתָּ בּוֹ וְלֹא גִדַּלְתּוֹ:  שֶׁבִּן-לַיְלָה הָיָה, וּבִן-לַיְלָה אָבָד.  יא וַאֲנִי לֹא אָחוּס, עַל-נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה-אֲשֶׁר יֶשׁ-בָּהּ הַרְבֵּה מִשְׁתֵּים-עֶשְׂרֵה רִבּוֹ אָדָם, אֲשֶׁר לֹא-יָדַע בֵּין-יְמִינוֹ לִשְׂמֹאלוֹ, וּבְהֵמָה, רַבָּה" 

יונה ד, י

אם יונה חס על שיח סתמי, ודאי שאלוהים ימתיק את הדין ויחוס על בני האדם שבצלמו נבראו. אלוהים הוא של כלל האדם. מידת הרחמים היא מנת חלקו של כל אדם בעולם. מכאן שאין לפגוע, להתאכזר או לזלזל בחייו של שום אדם בעולם, גם אם אינו מישראל. אם אלוהים מכבד כל אדם וחס על כל אדם תחת השמש, כל שכן צריכים לפעול בני האדם במידת הרחמים זה לזה.

להמתיק‭ ‬את‭ ‬הדין
לראות‭ ‬את‭ ‬החיובי‭,‬ לדעת‭ ‬לפשר‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬הדין‭ ‬לכוחות‭ ‬הרחמים‭.‬ מהות‭ ‬הריפוי‭ ‬והתיקון‭ ‬היא‭ ‬הפחתת‭ ‬השיפוטיות‭,‬ לתת‭ ‬לכוחות‭ ‬הרחמים‭ ‬להכניע‭ ‬את‭ ‬כוחות‭ ‬הדין‭.‬

"וַיִּקְרַב אֵלָיו רַב הַחֹבֵל וַיֹּאמֶר לוֹ מַה־לְּךָ נִרְדָּם קוּם קְרָא אֶל־אֱלֹהֶיךָ אוּלַי יִתְעַשֵּׁת הָאֱלֹהִים לָנוּ וְלֹא נֹאבֵד"

יונה א, ו

אדם לעולם צריך לפעול. גם במצב הנואש ביותר, כפי שהיה יונה בבטן האונייה העומדת לטבוע, עליו להתעורר ולפעול. לעולם אין להיכנע לנסיבות של הפורענות ולהשלים עם המצב הבעייתי. תמיד יש אפשרות לפעול ולתקן. המשבר הוא הזדמנות וקריאה לפעולה.

לחבר‭ ‬את‭ ‬היקומים‭ ‬העליונים‭ ‬לתחתונים
לפעול‭ ‬ללא‭ ‬דיחוי‭ ‬לסיים‭ ‬מה‭ ‬שהתחלנו‭,‬ לפעול‭ ‬להגשים‭ ‬את‭ ‬הייעוד‭ ‬ואת‭ ‬החלומות‭ ‬שלנו‭,‬ להפוך‭ ‬את‭ ‬המטרות‭ ‬למציאות‭.‬