עולם החכמה של רבי אליעזר הקפר

הַקִּנְאָה וְהַתַּאֲוָה וְהַכָּבוֹד מוֹצִיאִין אֶת הָאָדָם מִן הָעוֹלָם

"וְדַע שֶׁהַכֹּל לְפִי הַחֶשְׁבּוֹן. וְאַל יַבְטִיחֲךָ יִצְרֶךָ שֶׁהַשְּׁאוֹל בֵּית מָנוֹס לָךְ, שֶׁעַל כָּרְחֲךָ אַתָּה נוֹצָר, (וְעַל כָּרְחֲךָ אַתָּה נוֹלָד), וְעַל כָּרְחֲךָ אַתָּה חַי, וְעַל כָרְחֲךָ אַתָּה מֵת, וְעַל כָּרְחֲךָ אַתָּה עָתִיד לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן לִפְנֵי מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא"

פרקי אבות ד, כב

רבי אלעזר הקפר היה אומר, כל מעשיו של האדם בעולם הזה נכללים בחשבון לזכות או לחטא, לכן אל לו לאדם להתפתות לעבירה או ליצר, כי לא יוכל להימנע מדינו העתידי. לכן, צריך האדם כל חייו להתחבר להשפעת הכוחות העליונים באמצעות מעשים טובים, אמונה ומחשבות טובות. עליו להתכונן ליום הדין שממנו איש לא יוכל לחמוק.

להתחבר‭ ‬להשפעת‭ ‬המלאכים
להתחבר‭ ‬לכוחות‭ ‬העליונים‭ ‬באמצעות‭ ‬מעשים‭ ‬ומחשבות‭ ‬חיוביים‭,‬ הלב‭ ‬יאיר‭ ‬והשינוי‭ ‬הפנימי‭ ‬יתרחש‭ ‬רק‭ ‬אם‭ ‬נכוון‭ ‬את‭ ‬נשמתנו‭ ‬לכוח‭ ‬ההשפעה‭ ‬של‭ ‬המלאכים‭ ‬החיוביים‭.‬

"רַבִּי אֶלְעָזָר הַקַּפָּר אוֹמֵר: הַקִּנְאָה וְהַתַּאֲוָה וְהַכָּבוֹד מוֹצִיאִין אֶת הָאָדָם מִן הָעוֹלָם" 

פרקי אבות ד, כא

דברים אלו מקצרים את ימיו של האדם בעולם: קנאה באחר, התאווה הבלתי־נשלטת והרדיפה אחרי הכבוד. על האדם להשתחרר מכבלי האנוכיות ולבחור דרך שיש בה התמודדות וריפוי.

להשתחרר‭ ‬מאזיקי‭ ‬האנוכי
אנחנו‭ ‬חופשיים‭ ‬לבחור‭ ‬את‭ ‬הדרך‭,‬ גם‭ ‬אם‭ ‬היא‭ ‬מורכבת‭,‬ המשבר‭ ‬והכישלון‭ ‬הם‭ ‬התגלות‭ ‬והזדמנות‭ ‬לריפוי‭ ‬ולגאולה‭.‬